Ha szabadságunkat egy szállodában töltjük és egy kellemes strandolás vagy egy izgalmas városnézés után visszamegyünk szobánkba, midig meglep és örömmel tölt el a tisztaság, a szépen hajtogatott törülköző és az apró csoki a párnánkon.
Mint vendégek nem is nagyon törődünk a láthatatlan szorgos kezekkel, akik naponta rendbe teszik kis birodalmunkat. Maximum akkor találkozunk velük, ha a kocsijukat tolva ránk köszönnek a szálloda folyosóján.
A szobalányok, azaz szaknyelven a „hosekeepng” talán a legbizalmasabb munkakörök egyikét végzik a hotelben. Bejárásuk van az összes szobába, ahol mi vendégek az értékeinket tartjuk. Ismerős a szituáció, amikor „csak” leugrunk reggelizni és a szobában hagyjuk a fényképezőnket, a pénztárcánkat, útlevelünket mivel megbízunk a szálloda személyzetében.
Ez lényegében jó is, hiszen a jó hotelek, ellenőrzött múltú, megbízható személyzetet alkalmaznak, akik szakértelemmel, odaadással végzik munkájukat és soha nem nyúlnának a vendégek értékeihez.
Nagyon ritka eset, hogy lopás történik. Az elmúlt harminc évben több kontinenst lefedő utazásaim alatt csupán kisebb dél-amerikai szállodákban tapasztaltam lopást illetve dézsmálást. Eltűnt egy-két pólóm és napról napra jobban fogyott az arcvizem. Ezen inkább mosolyogtam, mintsem, hogy mérgelődtem volna. A külvilág ordító szegénysége megértette velem, hogy milyen komoly értéket jelent ott egy olcsó póló vagy egy pár sport zokni.
Természetesen ez Európában vagy az USA-ban megengedhetetlen lenne. Itt gyakrabban fordul elő, hogy a vendégek, kitalált történetekkel akarják a lopás látszatát kelteni.
A legdrágább szállodában is próbálkoznak olyannal, hogy eltűnt egy értékes elektronikai eszközük és csak a takarítók vihették el. Igaz ilyenkor a szálloda is tanácstalan, hiszen a vendég nem tudja bizonyítani, hogy nála volt az eszköz, de a management sem azt, hogy a vendég, csalást próbál elkövetni.
Ilyen patthelyzetekben, a hotelvezetés gyakran fizet, hogy megőrizze a szálloda jó hírét.
Mint biztonsági vezető fontosnak tartom a szobalányok biztonsági képzését, hogy elkerülhessék a számukra kínos helyzeteteket. Ha túl sok készpénz, vagy ékszerek hevernek nyíltan egy szobában, azt mindig jelentsék a főnöküknek, aki eldönti, hogy takarítsanak-e vagy előbb beszél a vendéggel a szituációról.
Számunkra nagyon fontos a kollégák biztonsága. Ezért a tréningeken beszélünk az esetleges veszélyekről, amelyek a vendég oldaláról fenyegethetik a nálunk dolgozó hölgyeket. Sajnos gyakoriak az ittas vendégek, akik néha erkölcstelen ajánlatokat tesznek a szobalányoknak, vagy már hiányos öltözetben nyitnak ajtót a kolleginának.
A biztonsági protokoll szerint ilyenkor udvariasan köszönve, de azonnal el kell hagyni a szobát és azonnal jelentést tenni az estről.
Még a világ legelegánsabb és legdrágább szállodái is váltak meg vendégtől és tették sok éves tiltólistára, miután molesztált szállodai alkalmazottat.
Igazából csak egy szállodában dolgozva ismerhetjük meg az itt folyó munka komplexitását, örömeit, veszélyeit. Egy szálloda és a vendégek minden nap új kihívás elé állítanak minket.